Hyttetur gir inspirasjon – Åre – Sadeln

Hei der ute. Jeg har ikke glemt deg! Jeg har bare hvilt meg litt, fylt på med mer inspirasjon og gjort litt bak scenen jobbing med bloggen. Men nå ser du det kanskje, det nye utseende. For det har jeg nemlig jobbet med i helgen. Omgitt av massive tømmervegger, en fantastisk utsikt, nykokt kaffe og deilig fjell luft. I tussmørket sto jeg opp, listet meg ut i stua, satte på kaffen og kroet meg godt i sofakroken. Det blir inspirasjon av slikt. Der satt jeg og jobbet, tittet ut og kjente på hvor heldig jeg er som har grepet muligheten og forsøker å gjøre noe jeg har drømt om.

Utseendet på bloggen er fornyet, jeg håper du liker det. Nå skal det være enklere å finne fram for deg og lete i de ulike kategoriene. Leser du blogg fra mobilen? Da vil jeg anbefale at du scroller deg til slutten av siden og trykker på “les nettversjon”. Da vil du få fram det nye utseendet.

Bildet nedenfor tok jeg tidlig, søndag morgen, det begynner å nærmer seg vinter i fjellet. Jeg drikker kaffe og driver med mitt. Litt etter litt tar nettbutikken min form. Jeg er så spent på hvordan dette går, jeg har så mange ideer på print jeg vil lage, og nå går vi jo inn i en tid der julemotiv er det vi vil ha. Men før vi begynner med julemotivene, nå skal du få bli med en liten tur i hyttefeltet vårt, en litt grå novemberdag.

Åre - mountain - mountain cabin

Hytten vår er satt opp i et nytt hyttefelt i Åre, rett ved slalombakken. Vi tok med oss kameraet og gikk en runde for å forevige hvordan det ser ut nå. Tomter er stukket opp, og noen steder planert, andre steder er råbygget oppe og flere steder er det nettopp flyttet inn nye og forventningsfulle hytte eiere. Det blir gøy å følge utviklingen, her kommer det nok til å bli mye folk….. Men innenfor vår dør, der er det bare vi…. Med tykke tømmervegger dempes lydene, og jeg kan nyte min kaffe i stillhet om jeg vil det.

Åreklippet

Nedenfor hytta vår er det planlagt flere hytter, det er derfor fint å ta noen bilder for å se hvor stor forskjell det blir før og etter. Mange kunne nok aldri tenkt seg å ha hytte slik som dette, og for noen er det rett og slett midt i blinken. Det er vakkert og jeg hadde ikke blitt lei meg om det alltid ville ha sett se ut som dette nedenfor oss, men den gang ei. Her skal det bygges og neste år er det nok flere fornøyde familier som flytter inn nedenfor.

Vår hytte er bygd av Øverbygg som har hatt ansvaret for mange hytter i dette feltet. I tillegg er det en rekke svenske utbyggere som har sine tomter og sine typer hus. Det er alltid spennende når nye felt skal bygges ut, hvordan blir stilen på husene, blir det et kaos av hus hulter til bulter eller tenker utbyggerne estetikk og kvalitet. En ting er sikkert, det er stor forskjell på hyttene/husene/leilighetene som bygges i dette feltet. Men denne stilen går nok rett i hjertet på nordmenn. DSC_6439

På turen kom vi over denne lille hytta. Den ser ut til å må gi tapt for større hytteprosjekter. Selv om den er skjev og skakk og ser ut til å rase overende når som helst, så lyser det i en lampe på veggen. For ikke alt for mange år siden, sto nok denne hytten helt alene for seg selv, langt fra folk. Lille Åre, har vokst seg stor på fritidsboliger, og sammen med hyttefolket og turfolket er det kommet nye arbeidsplasser og massevis av liv. Det er nok ikke enkelt for alle å se at gammelt må gå tapt, og man kan være enige eller uenige om dette er riktig, men det er en annen diskusjon.

DSC_6440Visst er det flott i november også. Her ligger hyttetomtene på rad og rekke nedover siden. Det blir spennende å følge med. Hadde jeg nå snudd meg og tittet bakover hadde vi sett toppen av Åreskutan. Bakover er det et fantastisk fjell landskapet, og ønsker du en skitur, langt unna folk, da er ikke det noe problem. Jeg er helt imponert over hvor mange turløyper som er merket og lagt til rette for alle som vil ut på tur. Her velger du farge etter vanskelighetsgrad, akkurat slik som i slalombakken.  DSC_6442

Mange av husene har en helt annen stil enn det vi er vant med i Norge, spesielt ser vi at mange svenske utbyggere kjører en moderne og enklere stil på sine fjellhytter, enn det mange nordmenn forbinder “ekte” hytte. Her i bakkene er det også mange leiligheter, både for å eie og for å leie.

Tomannsbolig rett ved bakken, jeg skal love det var høyt under taket i stua her, ja for jeg kunne jo ikke la være å titte inn…. Det så lekkert ut ja.

Med flere hyttefolk, flere skikjørere og snart vm, da skjer det utvikling også i bakkene med heiser, bedre løyper og annet som dette fører med seg. Spennende.

Åre – Sadeln og Bjørnen, et populært og folkerikt område i Åre. Her har vi bygget og her skal vi bo. Åre har i mange år vært populært for slalomglade trøndere. Det er mange år siden jeg hørte om de første som kjøpte seg leilighet i sentrum. Noen trives fortsatt andre har takket for seg, nye nordmenn kommer stadig over grensen på jakt etter sitt hytteparadis. Det som er gøy er at svenskene selv også har omfavnet Åre som sitt slalomsted. Det skal bli gøy å se når den første snøen har lagt seg og sesongens første skitur blir et faktum. Jeg gleder meg!

Til alle dere som ikke har sikret seg et gratis eksemplar av førjulsboken. Nå er det på tide. 14.november er siste sjanse. Og du, jeg har begynt å tenke på adventskalenderen….. Denne uken kommer et innlegg, stappet full av forslag til kalendere, innhold og innpakning. Jeg har til og med laget en liten gave til deg…. Men du får ikke se hva det er riktig enda, litt hemmeligheter skal det være på denne tiden. Følg med, følg med…..